Allt oftare använder jag mig av dubbel- eller multiexponering i mina bilder. Det kan handla om att förstärka en befintlig känsla i en bild, eller att styra känslan åt ett nytt håll. Exempelvis kan jag göra en av två exponeringar i oskärpa för att påverka bildens känsla och stämning. Se exempelvis bilden av rådjuret, så plågad av värme att det osar kring det.
Idag visar jag tre bilder från en skogssjö i Kolmården. Varje bild är uppbyggd av två eller tre olika exponeringar. Här har jag använt en liknande teknik som jag precis beskrev, men istället för att behålla samma utsnitt mellan exponeringarna så har jag satt samman olika motiv i miljön omkring mig. Jag vet att det är viktigt för min utveckling att fortsätta experimentera, att prova mig fram till nya bilder. Vad säger du, fungerar bildidéerna och/eller bilderna?
10 kommentarer:
Jag gillar den sista bilden mest. Jag tycker att multiexponeringen skapar bäst helhet till bilden här. Det är spännande bilder det här Gustav och en teknik som är mycket användbar när man skapar bilder, något även jag använder mig av. ;)
Tycker att alla tre fungerar. Intressanta mönster och färgskala.
Mittenbilden är kanske den som sticker ut mest i och med att den har flera så tydliga motivelement i båda exponeringarna (eller alla tre). Var för sig hade bilderna nog varit harmoniska, men brottet mellan de raka träden och den ovala näckrosen skapar en intressant disharmoni. Råkar lyssna till Purple Haze just nu och det känns passande.
Man kan ju alltid prova att fylla ut bilden med huvudmotivet. Såg en intressant bildserie på Lensculture för ett tag sedan som jag just nu inte hittar, men detta är liknande: https://www.lensculture.com/justin-gonyea även denna är en favorit: https://www.lensculture.com/francois-van-bastelaer
Roligt att höra Mårten! Håller med dig om att multiexponering är ett användarbart verktyg i bildskapandet. Jag har noterat att du använder detta frekvent... ;) Tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar! :)
Det var intressant och roligt att höra, att de "fungerar" för dig. Jag kan avslöja att jag INTE lyssnade på Purple Haze vid detta tillfälle :D Vet inte exakt hur du menar med att låta huvudmotivet fylla ut bilden, tänker du storlommen? Eller menar du att näckrosbladet är huvudmotiv? För i så fall är ju nästan hela bildytan utfylld av det... Tack för tipsen om fotograferna, och för din utförliga kommentar! :)
Alltid roligt att se när kreativiteten flödar,det är ju den som gör att vi kommer vidare i skapandet,bara man är ärlig med vad man gjort.Själv gillar jag ettan bäst,kan inte förklara varför,men den tilltalar mig.
Ingen orsak. Nja, det var väl storlommen jag syftade på. Mina hjärna tolkar nog in människor som huvudfokus i andra hand levande varelser och först i tredje hand växter. Se min kommentar på andra inlägget om haren så tror jag du förstår hur jag menar.
Haha, okej... Jo, skärpan är ju främst på storlommen i de här bilderna, så det kan jag förstå också utifrån detta. Annars är väl en ambition att komma ifrån mitt lite ensidiga fokus på djur... på sikt... ;) Tack Hannes!
Tack Janne! Det var roligt att du tyckte om den bilden. Alla bilder har väl sina styrkor och svagheter. Det jag tycker om i bilden är hur lommens vita fält går igen i björkens bark. Tack för kommentaren! :)
Oj, detta var rikttigt spännande Gustav! Personligt, annorlunda och bra. :)
Det var riktigt roligt att höra Terje, tack så mycket för de fina orden! :)
Skicka en kommentar